امام علی (ع):
هرگز امور مردم در یک جامعه اصلاح نمی شود مگر این که زمامداران آن جامعه صالح باشند و هرگز زمامداران صالح نخواهند شد مگر با مقاومت و پایداری و نظارت مردم
آخرین درجه فساد ، بکاربردن قوانین برای ظلم به دیگران است
دکتر علی شریعتی

رو شدن دست صداوسیما با حضور استاد برجسته ارتباطات

آینده:

حضور یك استاد برجسته ارتباطات در میزگرد صداوسیما و تبیین متین و علمی آن‌چه در صداوسیما تحت عنوان مناظره‌های بی‌طرفانه به مردم ارائه می‌شود، قربانی شدن اصول رسانه‌ای و علم ارتباطات در پای برخی مسایل را به شكلی عریان نمایش داد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، در حالی كه شب گذشته اكثر مخاطبان سیما مشغول تماشای سخنان جنجالی یك روحانی بسیار مؤدب! و باسواد در شبكه سوم سیما بودند، میزگرد شبكه دوم سیما میزبان حجت‌الاسلام دكتر حسام‌الدین آشنا، استاد برجسته ارتباطات، مهدی فضایلی، مدیر سابق خبرگزاری فارس و سرمقاله‌نویس روزنامه جام‌جم و دكتر علی‌اصغر محكی، مدیرمسئول روزنامه همشهری بود و مجری‌گری این میزگرد با موضوع "مناظره‌های صداوسیما" را هم حسن عابدینی، مدیر اخبار با سابقه شبكه «العالم» صداوسیما برعهده داشت.

بنابراین گزارش، زمانی كه موضوع نقش مجری در این مناظرات مطرح بود و عنوان می شد كه مجری نماینده افكار عمومی است، دكتر آشنا اظهار داشت: باید تعارف را كنار بگذاریم. مجری نماینده همان كسی است كه به او حقوق می‌دهد و گوشی آن را در گوش می‌گذارد و در واقع بیش از همه به منافع آن پایبند می‌ماند كه منجر به سكوت عابدینی و فضایلی شد كه هر دو حقوق‌بگیر صداوسیما هستند.

در مقطعی دیگر، موضوع علت تنش‌زا بودن مناظره كاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایران مورد بحث قرار گرفت و عابدینی با برشمردن مناظره‌های مشهور بین شخصیت‌های مشهور جهان (ساركوزی و رقیبش در فرانسه، مركل و اشتاین مایر در آلمان، ‌اوباما و مك‌كین در آمریكا، كرزای و اشرف غنی در افغانستان) پرسید، چرا این مناظره‌ها در ایران این‌قدر تنش ایجاد كرد؟

فضایلی در این مقطع با اشاره به مخاطب 50 میلیونی مناظره موسوی و احمدی‌نژاد در داخل كشور و مخاطب 150 میلیونی در خارج كشور، فضاسازی در خارج را از عوامل ایجاد حساسیت عنوان كرد.


آشنا این سؤال را مطرح كرد كه در آمریكا چه كسی مناظره اوباما و مك‌كین را برگزار كرد؟ مجری گفت: تلویزیون ملی آمریكا. اما آشنا در پاسخ تأكید كرد: مناظره را مؤسسه غیردولتی برگزاركننده مناظره برگزار كرد و حق پخش آن به تلویزیون ملی آمریكا فروخته شد.

این استاد ارتباطات با اشاره به این كه اگر مناظره‌های پیش از انتخابات زنده برگزار نمی‌شد، قطعاً تنش‌ ناشی از آن كمتر بود، این پرسش را مطرح كرد كه چرا در ایران حتماً باید مناظره زنده برگزار شود؟

مجری بدون پاسخ به این سؤال گفت: پس شما هم قبول دارید كه مناظره باید زنده برگزار شود، كه دكتر آشنا جواب داد: جر نزنید، جواب سؤال را بدهید. علت آن است كه اگر این مناظره زنده برگزار نمی‌شد، ‌مردم اصلاً آن‌را قبول نمی‌كردند و معتقد بودند 10 نفر در آن دست برده و آن‌را بالا و پایین می‌كنند.

استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، همچنین به نبود نظرسنجی علمی و اعلام آن در كشور در آستانه انتخابات اشاره كرد و تأكید كرد: وقتی نظرسنجی نداریم و هیچ‌چیز درست اعلام نمی‌شود، تنش‌ها هم هست. چون كاندیدا از مناظره به ستادش و جمع هوادارانش می‌رود و همه می‌گویند شما بهتر بودید و برنده خواهید شد.

پس برای او در فضای نبود نظرسنجی‌های قابل اعتماد، باور به پیروزی ایجاد می‌شود و مطمئن می‌شود كه برنده است. در حالی كه نظرسنجی یكی از لوازم دموكراسی است و نبود آن یادآور مثال سه نفر همكار است كه یكی می‌كند، یكی لوله‌ می‌گذاشت و دیگری پر می‌كرد و در نبود لوله گذار، باز هم دو نفر دیگر خاك را می‌كنند و پر می‌كردند.

وی اظهار داشت: مناظره باید درباره موضوعات موردنیاز روز مردم باشد و از هر طرف فرد اول و نقش اول هر طرف دعوت شود و به اعتقاد من صداوسیما باید دست از این بازی پهلوان‌پنبه كه از طرف مورد قبول خود فردی قوی و از طرف مقابل فردی ضعیف را دعوت كند، ‌بردارد.

------------------
تاریخ انتشار خبر:11 بهمن 88
"گلچین خبر" مسئولیتی در قبال نظرات ارسالی ندارد

0 نظرشما در مورد این خبر چیست؟:

ارسال یک نظر

پارلمان نیوز

کلمه

آفتاب

آخرین خبرهای ایلنا

آخرین خبرهای سیاسی

آخرین خبرهای اجتماعی

دیپلماسی ایرانی

خبرآنلاین

تابناک